bkvopreis.reismee.nl

Dag 16: Naar huis en terugblik

Vanmorgen om 9 uur ontbijt. Daarna de koffers ingepakt voor de reis naar huis. Nog een snelle wandeling maken bij de haven in Reykjavik. En via een toeristische route op naar het vliegveld

Het weer was regenachtig. De chauffeur en Geeske deden nog wat goede voorstellen onderweg nog wat te bekijken, maar het enthousiasme achterin was matig. Dus we reden vele uitkijkjes voorbij. Voor een koffiestop was iedereen wel te vinden. Na twee weken verbazen we ons nog steeds over de buitenkant van een restaurant. Nu ook, in een oud verweerd pand maar binnen alles keurig. Een lekker bakje.

Tijdens de rit klaarde het weer op en we vonden we na twee dagen stad het toch wel fijn nog even door het ruige oneindige lavaland te lopen. Het blijft bijzonder. Nadat Wietze een zakje met zand had gescoord weer in de bus op naar Tommys, de plek waar we bij aankomst op IJsland zijn begonnen met een broodje burger en patat. Nu hebben we ook de laatste maaltijd in IJsland bij Tommys genuttigd.

Door naar de Europcar om de bus in te leveren. En het wachten begon op het vliegveld. Eerst bij de winkeltjes langs en daarna koffie met Qwirkel en wormen.

Eenmaal in het vliegtuig, wat al een 40 minuten vertraging had, kregen we te horen dat er een landingsbaan gesloten was op schiphol en dat we nog een drie kwartier moesten wachten voor we naar de startbaan mochten. Eindelijk om 19.45 uur kregen we het sein dat we in de gordels moesten en begon de vliegreis.

Om 12 uur s nachts zijn we geland op Schiphol waar Gerben en Christiaan ons op stonden te wachten. Zij hebben ons weer veilig naar onze eigen bedjes gereden. Het avontuur is voorbij.

Vandaag heeft iedereen een korte impressie geschreven van de 16 daagse reis IJsland. Die kunnen jullie hieronder lezen.

Eggert ook wel Egbert: Wat een prachtige vakantie. Dingen gevoeld, gezien, geproefd, die ik nog nooit had beleefd. Adembenemende landschappen, vreemde geuren, nieuwe kleuren, aparte smaken en een fantastisch gezelschap. IJsland bedankt voor je gastvrijheid.

Geeske: k Heb genoten van alle elementen van onze reis.De kracht van het landschap, met daarbij de wind & regen maar ook zonneschijn. De zichtbare kracht van het bruisende water omhoog en omlaag. Maar ook de onzichtbare werking onder de oppervlakte.En vooral ook van jullie bruisende gezelschap

Willy: 3 jaar naar uitgekeken om op reis te gaan naar IJsland. Mijn verwachting is overtroffen, een bijzonder land met zijn uitbundige natuur. Een voorrecht dat ik dit mocht beleven. Samen met lieve mensen, bedankt!!

Wietze: De zestien dagen zijn omgevlogen. Elke dag z'n eigen belevenissen, van zon naar regen, van gletsjers naar lavavelden, van hoogten naar laagten, van papegaaiduikers naar walvissen. Kortom, van hoogtepunt naar hoogtepunt. Wat een bijzonder (ijs)land. Een reis om nooit te vergeten. En gelukkig hebben we de (vele) foto's nog. Vrienden, het was in een woord; fantastisch.

Klaas: Vergeleken met de andere landen die we hebben bezocht, liet Ijsland ons veel nieuws zien. De uitgestrekte geothermische velden, borrelende en spuitende geisers, een oneindig lava-landschap. En natuurlijk de prachtige watervallen, de puffin kolonie waar we midden in konden zitten, een tocht over de grootste europese gletsjer en het bezoeken van de walvissen.Daarnaast nog zoveel meer, de lol en de spelletjes, een verjaardagsfeestje, bekende en onbekende vogels die er elke keer weer bij waren. Het maakt deze vakantie en unieke ervaring met deze mooie groep vrienden.

Attie: 16 dagen op reis. IJsland, een lang gekoesterde wens. Wat een prachtig land met alle weer elementen die we tegenkwamen. Een bijzondere natuur, het zwarte strand, de rendieren op afstand, de bultrug die naast de boot zwom, het ijsmeer, de Puffin en overal de witte bergtoppen. Ik ben onder de indruk, heb volop genoten. Veel gelachen en genoten van het samenzijn. Er is veel om van na te genieten.

Harry Boomsma

Bedankt dat we via deze manier toch een beetje mee mochten genieten met jullie reis!