bkvopreis.reismee.nl

Dag 14 Na regen komt zonneschijn

Dag 14

Het deed zeer aan de ogen toen we vanochtend het verduisteringsrolgordijn (goed Scrabble woord!) optrokken. Stralend blauw met warme zon!

Weer een lekker ontbijtje, nota bene met croissants, en koffer pakken. Beetje discussie waar we heen gaan, terug naar de Kurkjulfell (Game of Thrones) of door naar de Sheeps waterfall. We kiezen voor het laatste, een prachtige waterval, in Icelandic: Selvallafoss.

Zelf vind ik deze denk ik de mooiste die we mochten beleven. Puur en ongerept en een geweldig mooie wijdse scenery. Wel lastig om dit vast te leggen zonder dat er mensen bij op staan.

Wevervolgen onze weg met zo nu en dan een vee-rooster. In het het begin schrokken we daar enorm van, maar ondertussen was het aangeleerd om naar achteren te waarschuwen; 'ROOSTER!'.

Lang naar uitgekeken, maar met een beetje vrees, het Shark Museum in Bjärnarhöfn. Dit is de enige plek waar haai op traditionele wijze wordt gefermenteerd, dit haaievlees heet Hákarl. Het gaat om de 'Greenland Shark' die in de winter soms als bijvangst door de trawlers wordt gevangen. In de zomer zwemt deze haai wel tot 3km diepe en wordt dan niet gevangen. Na een vrolijke uitleg van een jonge dame, mochten we proeven. Eerst voorzichtig met een stukje (rogge-?)brood, daarna het pure spul. Sommigen van ons zeiden dat het best meeviel ?. De penetrante ammonia-achtige smaak/lucht blijft wel even in je systeem.Verder was het Shark Museum een mengeling van dit oudheid-, natuurhistorisch-, landbouw- en visserij museum. Kortom een bonte verzameling spullen in een grote loods.

Lopend bezoeken we ook het oudste houten kerkje van IJsland, afgebouwd in 1859. Er worden alleen nog begrafenissen en bruiloften gehouden, en beide schijnen hier niet vaak voor te komen.Nu echt op weg naar onze laatste plaats: Reykjavik.

In Borgnarnes brood en broodjes gescoord en verderop samen met de laatste noodles soldaat gemaakt.We gaan door een tunnel onder het Hvalfjorfur-fjord door en zijn dan al gauw in Reykjavik. Hier slapen we twee nachten. Voor de eerste nacht trekken we in, in het Freya-guesthouse. Het blijkt tot genoegen van Wietse naast de beroemde kerk, de Hallgrimskirkja, te staan!

Onze ruimtes verkennen en het ziet er weer prachtig uit allemaal. Bakkie en een tukkie, daarna de kerk gaan bekijken. Prachtig rank gebouw, met een lift hoog in de toren tot achter de klokken, dan nog met een trap verder omhoog tot je door de nissen de hele stad kan overzien.

Het orgel in de kerk is indrukwekkend. Hopelijk horen we daar morgen, muziek uit; 1e Pinksterdag om 11.00 is er dienst en we zijn van plan te gaan! Er is ook een koor. De preek kunnen we waarschijnlijk niet volgen, maar we hopen de eenheid te merken.

Verder de stad doorgelopen, een bijzondere stad. Bijna alleen maar laagbouw, veel groen, huizen en panden variërend van klassiek Scandinavisch tot moderne bouw. Downtown allerlei winkeltjes en veel tentjes voor muziek en een drankje. Helaas was de winkel waar ik een bijzonder luchtje zou willen kopen, gesloten. Mss morgen, maar het is wel Pinksteren...

Daar ook ergens een plekje gezocht en weer lekker gegeten. Plotseling ging onder het eten weer Willy haar alarm om thuis de lampen uit te doen, 2 uren eerder moesten ze aan. Dit ritueel heeft ons heel deze vakantie verwonderd.

Even verder struinend belanden we in het Harpa gebouw, iets voor onder andere ppt's en congressen, het is een voorbeeld van heel modern en duur! Helemaal glas en bijzondere constructies, het kan niet op voor Wietze.

Nog even kijken wat de avond brengt..