bkvopreis.reismee.nl

Dag 13 Strijd tegen de Elementen

Vandaag op de planning een rondje schiereiland Snæfelsnes, via de zuidkant kloksgewijs omhoog.

Ondanks de stromende regen en 0 zicht loopt een deel van de groep in regenjas naar het uitzichtpunt Arnastapi. Woelige zee en een mooi plaatje.

We hebben tickets voor de12u rondleiding door de cave in Vatnshellir. Het is een 8000jr oude vulkaangrot, ontstaan door lavastromen na een uitbarsting van de vulkaan. De rondgang duurt een klein uurtje. We zijn onder de indruk, vooral vh in totale duisternis luisteren naar het geplok van de vallende druppels...het pure, de intensiteit vd duisternis...heel bijzonder.

We vervolgen de rondrit en komen langs een hoge vulkaan. Ondanks de stromende regen besluiten we, behalve chauffeur Klaas (die hield de auto warm) de vulkaan te beklimmen. Eerst even kofje en een Snicker en dan de 100m hoge vulkaan Saxóll op. Willy telt 384 treden....poehee. Wij zijn vooral onder de indruk van At die dit gevecht tegen de elementen aangaat.

Verder gaat de tocht richting Ólafsvik. Onze bouwkundige smult van een mooie kerk, waar even binnen gekeken kan worden omdat de koster net het pand zou betreden. Bijzondere gebouw!

We picknicken heerlijk in de zon, terwijl onze regenkleding vrolijk droog wappert.

Via de noordkust gaat de reis verder richting Kirkjulfoss en -fell. Dit adembenemende landschap, waar delen van Game of Thrones is opgenomen, valt helaas in het water, maar gelukkig hebben we de foto nog.

We besluiten terug te gaan naar ons hotel en zijn rond 17u thuis. Een paar gaan slapen, anderen Qwirklen. De hotelkeuken serveert vanavond alleen pizza en dat vinden we veel te ongezond dus dan maar uit eten in Stykkishólmur. Wauw wat een eetbelevenis. Egbert vat het samen: You can take the dishes because the food was delicious.

Rond 22u trekt ieder stel zich terug in eigen kamer. Gaan we straks nog wat doen? Zal vast wel weer drankje en spelletje worden.

Morgen zal de dag bijzonder beginnen, want het haaienmuseum, mét de gefermenteerde haai pastte vandaag niet int program. Dus...

Ég heiti Gees

Dieuwke

Dat ziet er veel gezonder uit ?