bkvopreis.reismee.nl

Dag 12 Koud, harde wind en vele kilometers

Vandaag een reisdag, maar dan ook een échte reisdag. Vanmorgen zijn we na een goed ontbijt om 10 uur vertrokken. Een lange reis voor de boeg. We begonnen aan een mooie rit langs de kust.

Al snel reden we een eenbaanstunnel in. Erg bijzonder, bij tegenliggers moet ik een inham in om hem te laten passeren. Nog niet eerder in gereden maar een goede oplossing bij smalle tunnels.

Het is grappig maar er loopt veel vee los rond langs de weg. Dus altijd oppassen of er ergens wat vee loopt. Nadat Geeske bedacht had dat ze nog geen schaap met hoorns op de foto had, werd ze op haar wenken bediend. Beeeee...

We waren toe aan een bakje koffie. Een mooie plek opgezocht en een heerlijk bakje van Willy gehad met een pindakoek. We werden gepasseerd door twee mooie IJslander paarden met ruiters.

De wegen zijn hier rustig. Met 90 km ga je ook niet hard. Eindeloze wegen. We besloten dan ook dat we geen foss gaan bezien vandaag omdat we er 60 km voor moeten omrijden.

De weersomstandigheden waren vandaag koud, harde wind en zo nu en dan sneeuw, hagel en regen.Wat ik nog steeds heel mooi vindt is dat, waar we ook rijden, er altijd wel weer bergen met sneeuwtoppen verschijnen als prachtige achtergrond. Het blijft indrukwekkend.

We stoppen bij een bijzondere plek, met een plakette over de naamgever van IJsland. Zijn naam was Floki en het verhaal vertelt de bijzonderheden. Wietze heeft dit verhaal aan ons voorgedragen waarvoor nog onze dank.

Onze volgende stop is in Blönduós bij een kerkje waarvan het ontwerp geïnspireerd is door de vorm van een vulkaan. Heel mooi. Helaas, het touw van de klok was vastgezet, dus we konden de bel niet even laten luiden. Egbert heeft nog zijn best gedaan maar de klok bleef stil. Ook konden we niet naar binnen, wat we graag hadden gedaan.

Daarna naar de bakker in Saudarkrokur, tegenover het hard wok cafe. Heerlijk brood gekocht en ze kwamen met mooie verhalen terug. De bakker een belevenis opzich.

Rond de klok van één uur stoppen we om te lunchen, met uitzicht op een boerderij en de zee. Er staat een harde wind en koud... Dus toen we de plaspauze hadden moesten we de goeie kant op gaan staan of zitten.

Daarna weer verder met nog twee en een half uur te gaan. Helaas alleen maar off-road wegen. Wel leuk om te rijden maar na twee uur hobbelen en schommelen en stofwolken toch maar even op een mooi uitzichtpunt stoppen. Opnieuw koud en harde wind....

Daarna door naar ons overnachtingsplek. Midden in het landschap een houten hotel en houten huisjes. Wij hebben drie kamers in het hotel, van de zeven in totaal. Als we daar 's avonds willen eten dan moeten we dat minimaal een uur van te voren aangeven en ook wat we willen eten. We besluiten om vandaag bij hoge uitzondering eens een toetje te nemen. Twee bolletjes ijs met chocolade of karamelsaus. Nou, laat de 'tjes' van bolletjes maar weg, want we hadden allemaal het wel kunnen doen met één bol, lekker dik. Het was heerlijk.

Nu nog een bakje en een drankje en we hopen op het Noorderlicht, maar we weten dat de kansen in deze tijd van het jaar klein zijn.

Harry Boomsma

Wat klinkt het als een geweldige reis, ik hoop dat jullie het noorderlicht hebben gezien. Fijne reis nog!