bkvopreis.reismee.nl

Dag 11 Happy Birthday

Goedemorgen! Onze dag begon vroeg, en wel om 00:00 uur! EGBERT VIERT ZIJN 60e VERJAARDAG VANDAAG!! We zingen uitbundig HIEP HIEP HOERA en volgen de kadootjes die we hebben meegenomen. Uiteraard hoort daar een toost bij en muziek! Wordt vervolgd

Het is ochtend geworden. Reisdag vandaag! We trekken de vlaggetjes van de wand, pakken de koffers en gaan op naar het ontbijt 'on the top of the hill '. Na het afscheid van gasthuis Brekka gaan we naar de Godafoss. Opnieuw een prachtige waterval. De wind is gaan liggen, maar het IJslandse weer is opnieuw omgeslagen, de sneeuwvlokken hebben de macht overgenomen. Het blijft bij de natte variant en zo rijden we naar de grootste stad van het noorden, genaamd Akureyri. We gaan naar een prachtige kerk en beschouwen dat van binnen en buiten. Op naar een winkel met goods voor het thuisfront met aansluitend een bezoek aan de plaatselijke bakker waar we genieten van overheerlijke baksels. Het is feest want Egbert trakteert. Na het inslaan van de nodige versnaperingen reizen we af naar Siglufjordur. Een route langs mooie baaien en besneeuwde bergen. Onderweg busnicken en ondergaan we enkele tunnels waarvan er eentje enkelbaans is. Bij geval van tegemoet komend verkeer zijn er zo nu en dan passeerplekken aangebracht. Voor mij als chauffeur van de dag een nieuwe ervaring, erg leuk. In een andere tunnel zingen we nogmaals een feestelijk lied voor Egbert, onder het schijnsel van 'glow in the dark' sticks. Bij aankomst in het dorp, tussen berg en zee, is het even zoeken naar ons hotel. De buitenkant is opnieuw niet echt uitnodigend en rijden er pardoes aan voorbij. Binnen blijkt het echter gezellig en warm te zijn, één van de oudste hotels van IJsland. Het ziet er weer prima uit. Als ik vraag naar het bestaan van een evt. aanwezige lift, dan is de reactie van de lieftallige dame van de receptie kort; ha, nee (glimlach)!. Niet getreurd, we zeulen onze koffers naar de eerste/tweede verdieping (prima). Tijd om het stadje te verkennen, de plaatselijke haven en kerk te bezoeken. Na een waardevolle tip togen we naar een restaurant waar we de innerlijke mens versterken met pizza of burger. Op de terugweg naar het hotel wordt er gezocht naar het politiebureau uit de serie Trapped, maar helaas niet gevonden. Weetje; in IJsland wordt de serie Ófærd genoemd. Verbaasde gezichten bij de reisgenoten. Tegen de traditie in wordt de dag niet afgesloten met een spelletje, maar wel met een drankje, in de foyer van het hotel. Opnieuw een prachtige, ietwat koude dag!

Wietze

Dieuwke