bkvopreis.reismee.nl

Dag 10: code geel en thermisch

Om 7.00 krijg ik een app van onze reisagent dat vandaag code geel is voorspeld voor heel IJsland, harde wind en regen, bij slecht zicht niet verder rijden. Na weer een heerlijk ontbijt nemen we afscheid van onze Franse huisgenoten.

We gaan op weg naar Myvatn, de omgeving hier wordt ook wel de Diamond circle van het noorden genoemd

Onze eerste stop was bij Skútustadagigar, code geel goed voelbaar, wat een wind!!! Om langs een pad omhoog te klimmen moesten we elkaar bijna vasthouden om de pseudo-kraters te aanschouwen, deze worden gevormd door een interactie tussen lava en water.

Daarna parkeren we bij Dimmuborgir (geestenburcht) een lavaveld met torenhoge lavaformaties, die doen denken aan een ruïne van een kasteel. Hier wandelen we doorheen. Vroeger woonden hier soort van trollen zie foto’s. We nemen de Kirkjá route en komen uit bij de kerk, Gees neemt haar kans waar en staat op de preekstoel.

We gaan weer op weg en stoppen bij het sulfatorenveld Hverir bij Namaskard, het mooiste geothermische veld van IJsland. Je ziet kokende modderpoelen en dampende zwavelbronnen met op de achtergrond prachtige bergen met vulkanische oorsprong. De geur is even wennen Attie benoemd het als rotte eieren en Egbert combinatie tussen mest en klappertjespistool. Tsja. We worden hier bijna gezandstraald, tsjonge wat een wind!

Het is bijna 15.00 uur dus uur te vroeg voor de thermische baden van Myvatn, maar wie niet waagt die niet wint. Geen probleem dus omkleden en het warme water in, heerlijk! We wisselen warme-, koude baden en stoomcabine af. We figureren bij de fotoshoots van de Japanners en de Fransen, veel lol dus. En komen zelfs hier Friezen tegen. Ook hier is de harde wind goed voelbaar. Na 3 uur besluiten we dat het toch wel tijd wordt om te vertrekken, onze vingers zijn al wat gerimpeld.

Thuisgekomen gaat Geeske met de avondmaaltijd, aardappelen en groente en kip, aan de gang. Hollandser kan het niet.

Uiteindelijk viel code geel wel mee.

Avonds natuurlijk weer een spelletje kwirkle en regenwormen. We blijven zitten tot 0.00 uur en daarna barst het feest los.

Willy