bkvopreis.reismee.nl

Dag 9 Whale Waiting

Heerlijke nacht geslapen en wakker geworden in het huis voor ons alleen; de twee Fransen waren al vroeg op pad. We hebben uitbundig ontbeten en nog wat gerelaxed, toen naar Husavik voor wat boodschappen bij de Netto. Rustig aan maken we ons klaar voor de 'walvisvaart'. Voor de meesten van ons begint dat met pilletjes slikken...

Een parkeerplekje in de haven gezocht en een stevige lunch, nooit met lege maag de zee op.

Bij het kantoor voor de tickets kregen we de eerste aanwijzingen: goed aankleden want het wordt koud en nat! Bijzonder, want het is stralend weer. Ik heb daar een souvenir gekocht, en paar waterdichte handschoenen, thuis ook geschikt voor snoekvissen wanneer het koud is. We gaan aan boord van de 'Sylvia' en krijgen instructie om een warmtepak en een lange regenjas aan te doen. Wordt het dan toch echt nat?

Na een half uur à drie kwartier varen, gaat de schipper min of met stilliggen en kijken we uit naar walvis-tekenen. We hebben een kundige gids aan boord die veel over de walvissen verteld en waar we op moeten letten. Een 'blow' in de verte verraad de aanwezgheid van een walvis. De schipper gaat er op af, met onze boot nog een aantal boten. En daar in de buurt weer stilliggen. Totdat onze vrolijke vrouwelijker gids enthousiast de eerste Whale aankondigt door de microfoon. Het zijn er zelfs 2. Het zijn bultruggen. Ze ademen uit, komen even met hun gekromde rug en een klein vinnetje boven water, om vervolgens weer te verdwijnen. Whale watching is vooral Whale waiting. De gids zag ze telkens ook onder water, ik niet.Toch worden we meerdere malen verrast door hun verschijning en vooral wanneer de staart even boven water steekt, horen we enthousiast geroep om ons heen.Het is ook heel indrukwekkend. Deze prachtige dieren, ze verblijven soms langere tijd in de baai, ze kunnen worden herkent aan hun zwart-wit tekening. Er zijn ook logboeken van, sommige walvissen hebben zelfs een naam gekregen. En er wordt ook regelmatig een nieuweling ontdekt.

Het is ook heerlijk dat het prachtig weer is met een stralend zon, we hebben het niet koud en zijn niet nat. Behalve Egbert dan, hij kreeg even de volle laag wanneer de boot op een hoge golf klapt.

Na een heerlijke tocht van zo'n 3 uren komen we weer aan in de haven van Husavik.

Wat biertjes gehaald en terug naar ons huis.

Attie maakt een flinke pan spaghetti met een rode saus, superlekker :-)Er blijft nog genoeg over voor de Franse gasten!Mannen aan de afwas en dan is het tijd voor koffie en een spelletje.

Het was weer genieten.