bkvopreis.reismee.nl

Dag 3 National Park Thingvellir en Gullfoss

Na een easy ontbijt (waarbij je ook je eigen wafels kan bakken) en toestemming van de bazin om lunch te smeren, gaan we rond 10u op pad.

Terwijl we verzamelen zien we een prachtige halo om de zon. Wiki zegt: Halo's worden veroorzaakt wanneer het zon- of maanlicht door een ijle nevel van ijskristallen schijnt, die zich op grote hoogte kan bevinden (in de vorm van cirrus- of cirrostratusbewolking maar ook dichter bij de grond. Zo, weer wat geleerd vandaag.

Eerste bestemming is de P1 van Thingvellir. Dit National Park is onderdeel van de Golden Circle, welke elke toerist gezien móét hebben...zeggen ze in de reisgids.

We rijden verheugd door een prachtig landschap; weidse uitzichten met rivieren, bemoste rotsen en besneeuwde toppen op de achtergrond.

We stoppen voor een lekker bakkie Willy-koffie op een parkeerplaats, waar ook veel toeristen met ons selfies schieten.

Na een uurtje bereiken we onze bestemming. We krijgen info over een wandelroute door de kloof.

Wiki beschrijft: Dit gebied is de scheidingslijn tussen het Noord-Amerikaanse (ten noordwesten van de kloof) en het Euraziatische (ten zuidoosten van de vlakte) continent, met de vlakte zelf als scheiding. Op deze plaats drijft IJsland door tektonische bewegingen schoksgewijs met een gemiddelde snelheid van 1 à 2 cm per jaar uit elkaar, waar diverse fenomenen van getuigen: diepe kloven gevuld met zeer koud en helder water gevoed vanuit ondergrondse waterbronnen, fissuren, barsten, watervallen, verzakkingen en breukvlakken.

Beetje ingewikkelde beschrijving van een mooi ruig stukje natuur met opengebarste bodem en ook een leuke waterval.

We wandelen een paar uur rond en vervolgen de reis naar de beroemde Gullfoss waterval, 32m breed, verloop in 2 trappen. Werkelijk adembenemend wonderschoon!!! We zijn "in awe" !

Onze pootjes beginnen na 2 dagen wandelen wel wat te knarsen en piepen, maar toch lukt het ons allemaal om boven op de berg een nog bijzonderder genietmoment te krijgen.

Als we weer huiswaarts gaan begint het flink te regenen en wordt het wereldje steeds kleiner door laaghangende bewolking. Gelukkig vinden we toch een fijn restaurant voor een lekkere hap (pasta en paard)

Terug in ons gasthouse duiken we in de hut tob...eh hot tub.

Morgen wordt een reisdag met de 2e overnachtingsplek. We zijn benieuwd waar we dan weer belanden.

Anneke

Wat weer een belevenis volle dag, indrukwekkend!, en wat mooi dat wij op deze manier mee kunnen genieten al hebben we geen idee hoe groots en allemaal moet zijn. Voor straks lekker slapen!